onsdag 2. september 2009

Tørrsalting av laks før røyking


Det kom inn ett spørsmål på mail i går ang tørrsalting av laks før røyking. Jeg tenkte at dette kanskje kunne være til hjelp for flere og siterer her spørsmål og svar.
Og siden det var en feil med mailkontoen til han som spurde, så fikk jeg ikke svart direkte.

SP:
Hvor lenge skal en 15 kg laks ligge tørrsaltet før den røykes?

SVAR:

Jeg måtte bare konsultere eksperter på området før jeg svarte.

Her er svaret fra Fiskeeksperten reinhardtsen i Kristiansand som har flere priser for sin røykte laks.

Nå bruker de mest fileter men det blir det samme.
Fisken snittes forsiktig med barberblad i skinnet, men ikke dypt.
Det legges salt/sukker blanding i karet og fisken legges med skinnsiden ned. 10 % sukker i blandingen.
Strø salt/sukker over.
Ligger 5-6 timer normalt, evt 7-8 for ekstra saltsmak.
Skylles lett og røykes.

Om laksen er så stor som 15 kg vil jeg anta at ett par timer ekstra er å anbefale.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar