lørdag 8. februar 2014

Seigmenn til begjær og besvær

Seigmenn har blitt kilde til problemer og mye latter her rundt kjøkkenbordet de siste dagene. Som mange vet har jeg 2 oppskrifter på Seigmenn på nettsidene. Begge 2 er oppskrifter sendt inn av dere lesere.
Og så dukker det plutselig opp i postkassen her om dagen ett langt brev med 4 ark med masse juridiske finurligheter ang seigmenn:)
Og jeg som trodde slikt bare skjedde i USA. Disse 2 oppskriftene som er sendt inn av Grete og Egil B for mange år siden har kommet Orkla sine advokater for øyet, med det resultatet at de krever at jeg fjerner oppskriftene fra nettsidene. Dette som ett resultat av copyright på navnet seigmann!
Nå har jeg vist dette til noen andre og de syns dette er artige saker. Og råder meg til å ikke gjøre noe og påberope meg at bruken av ordet seigmenn er redaksjonelt, som det også er, og at Orkla anerkjenner vår rett til fritt å bruke de ord vi ønsker i vårt redaksjonelle materiale.

Men som mange sikkert vet har Orkla tapt mye penger de siste året og særlig på mat/drikke produkter, og jeg som en delvis blind matentusiast med alvorlig fordøyelsessykdom, har ikke helse til å lage noe mer problem ut av dette. Og de har rett. Jeg innså min forbrytelse og forandret øyeblikkelig navnet på oppskriftene fra Seigmenn til Gelemenn:
http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Gelemenn 

Men dere som følger meg på nettet kan jo søke opp seigmenn oppskrift ol på nett og så kan dere se at de fleste andre som har seigmenn oppskrifter slipper unna, men det er jo selvfølgelig enklere å ta de svake istedenfor store som Egmont, Norgesgruppen osv. Men jeg får håpe at de andre også får det samme pålegget fra Orkla, slik at jeg får tilbake noe av respekten for dem igjen. For jeg må innrømme at de har mange kjente og kjære produkter som absolutt er verd å kjøpe.

Ja, ja er det rart det er krig i verden.

Lørdagshilsen fra Knut som gratulerer med Sølvet til Ståle og Gullet til Marit på OL sin første dag.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar