onsdag 6. mai 2009

Lungemos og blodpølse


Endelig er den store kvelden over hjemme med både blodpølse og lungemos, servert med hjemmelagd kålrotstappe og potetmos.
Jeg husker bare vagt slik mat fra min barndom, da en ble lurt i lungemos og morrpølse, sikkert siden der var sunt og billig.
Men i kveld overrasket det meg. Lungemos er godt, faktisk kjempegodt og 20 åringen hjemme spiste det med stort velbehag. Anbefales.
Blodpølse er litt mer spesielt, tyngre og med litt kvalmende smak, men det gikk greit ned, men blir nok ikke spist igjen med det første.

Men lungemos kommer til å bli spist oftere og må jo passe som pytt i panne, med andre rester.

Ps Tips: Hjemmelagd kålrotstappe og potetmos lager dere ved å koke poteter og kålrot myke. Så er det bare mose de med litt fløte/melk og smør. Krydre med salt og pepper. Bare husk å ikke bruke stavmikser på poteter, da blir det skikkelig seigt.

4 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg er en nyter av Lungemos og Blodpølse og har vært det i mesteparten av mitt 50 år gamle liv.
    "Eg e fra Stavanger og der kalle me Lungemos for Finka, og blodpølse for Blodpudding."
    Mine favoritter er:
    En pakke med Lungemos, 2-3 poteter, 1 løk og kvernet pepper.
    Steker/smelter "Finkå" på en panne (uten smør eller olje), kutter opp poteter (fra i går) i biter og hakker løken og legger det i pannen sammen med "Finkå". Og kverner litt pepper etter smak og behag.
    Etter max 10 minutter så har jeg da en fantastisk god middag. Har ingen problemer med å ha den oppe blandt topp 5 av mine favoritt-retter. !!! ( og eg lige møje gode mad)
    PS: Ingen andre i huset liker dette. Hverken ordet Lungemos, lukt eller smak. Synd for dem !!
    Med Blodpuddingen så passer det veldig godt med kokte poteter og raspete gulerøtter. Og litt smeltet smør. Gir meg faktisk vann i munnen bare ved å skrive om det.
    Gilde sine produkter er vedlig gode, men de lokale slakterene i byen fører disse varene også, , og de er merbart bedre enn Gilde sine synes jeg, men det er egentlig litt uvesentlig i denne sammenheng.
    Lungemos (finka) og Blodpudding burde absolutt få sin velfortjente renesannse. Folk aner egentlig ikke hva de går glipp av. Stort sett fordi de vissualiserer og assosierer innholdet med "uting". ( men kjøttdeig, pølser og krabbe og all slags andre "mystiske" ingredienser går ned på høykant). Forstå det den som kan.
    Jeg nyter iallefall disse måltidene hver gang. Og jeg synes faktisk dette er så godt at jeg alltid skjærer av noen biter og spiser dem kalde, mens jeg venter på at resten stekes/varmes !
    Jeg innbiller meg også at dette er næringsrikt uten at jeg kan gå god for det.

    SvarSlett
  2. Lungemos, kjøpt i butikk, er ikke så fryktelig godt, men noe vi kalte Hakkpølse på Møre, var bare fantastisk. Jeg har lett med lys, og lykte, etter oppskrift på Hakkpølse.Den er/ var laget av lunger,nyrer,hjerte,barke,mellomgulv og litt kjøtt, samt byggryn. Kan noen der ute gi meg en oppskrift?na-aalmo@online.no Ellers er blodpølse, blodpannekaker og blodpudding noe av det beste her i verden, når det gjelder mat. Håper flere finner ut at det går utmerket an å ete annet en pizza og Taco.Ha en fortreffelig kveld.

    SvarSlett
  3. Hakkpølse i Trøndelag var laget av svinelever, potet , krydder , litt spekk, og byggmel. Sydde poser som denne deigen ble hatt i før man kokte pølsene. Servert stekt med smør og sirup

    SvarSlett
  4. Jeg finner ikke god blodbpølse i butikken....lager den selv!! Kan du tipse meg om hvor jeg får tak i poser for å koke blodpølsa i!!??
    Hilsen SIG.

    SvarSlett