lørdag 6. juni 2009

Sushi, ringi, gorgonzola og chablis


Disse dagene har vært en skikkelig blanding av godbiter. Begynte med at kokken kom hjem med 2 brett ferdige sushi til middag. Dette fortærte vi med Ringi Gravenstein gårdspresset eple(prøv gjerne denne, det er skikkelig god eplemost).

For dere som skal spise sushi så noen tips:
For det første så metter det mer enn det der ut til.
Kimchi, det som ser ut som surkål, smaker veldig av ingefær(nede i midten).
Wasabi, det grønne i plastkruset er sinnsykt sterk. Man skal bare dyppe maten litt i det sammen med soyasaus(nede til venstre).
Maki sushi er disse rullene med fisk inni, ris og tynn tang rundt(oppe til venstre).
Nigiri er fisk som ligger på en risklump(til høyre).
Lykke til dere som skal prøve dette, anbefales!


Og så var det gorgonzolaen!
Jeg begynner vel å bli så gammel at jeg tåler slike rare smaker men denne er ganske heftig. Er en gorgonzola picante som jeg spiser med salt og søt kjeks + nypemarmelade. Dette er ganske heftig men spennende.
Prøvde en Laroche Petit Chablis til men den passet ikke. Bør nok ha noe søtere, men det var det ikke hjemme.
Tips: Ikke lukt på fingrene om du har tatt på osten!

Og ang chablis.
Mange har sikkert fått det med seg at en hvitvin som heter chablis lanseres hver vår/sommer. Jeg har drukket flere forskjellige av dem i det siste og noe er godt, mens andre smaker ordinært.
Men jeg syns det er en overpriset vin som kun selger på navnet.
Jeg skal senere kjøpe inn noen forskjellige flasker og la noen nære venner få smake og si sin mening. Dette er folk som har en helt vanlig innstilling til vin og kan si om den er god eller ikke. Vi i mine kretser er ikke sofistikerte "vin eksperter" men grasrot folk som har en sunn mening om mat og drikke. Så da kan vi se hva de mener om forskjellen mellom en vin til 250.- og en til 100.-
Knut

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar